25 February 2011

Karguzari - Husnul Khatimah, Jenazah tidak Reput

Karguzari (laporan) ini seperti yang diceritakan oleh Hj.Musa. Jenazah da'ie Allah ini adalah salah satu daripada jenazah-jenazah yang telah dipindahkan setelah mendapat kebenaran daripada tuan mufti atas permintaan pihak Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dalam usaha pembinaan landasan keretapi laju Utara-Kuala Lumpur. (Gambar hiasan).



Hj.Musa menceritakan;


❝ Jika kita membaca Alquran dan Hadis-hadis nabi saw, kita akan berjumpa tentang berita-berita atau targhib tentang kemuliaan orang-orang beriman yang berjihad di jalan Allah swt dengan diri dan harta mereka yang mana mereka terbunuh atau syahid di Jalan Allah swt. Mereka ini dijanjikan syurga yang penuh kenikmatan oleh Allah swt, di Padang Mahsyar nanti mereka akan bangun di depan Allah swt dalam keadaan sebagaimana mereka syahid di dunia, ada yang terpotong telinga, hidung, tangan, kaki dan ada yang luka terburai keluar perutnya dan pelbagai keadaan. Mereka ini akan bangun di depan Allah dalam keadaan luka mereka baharu sahaja berlaku, darah masih segar merah lagi. Ada juga yang kita dengar ada orang menggali tanah untuk membangunkan kawasan, yang mana mereka tidak tahu dibawahnya ada kubur Sahabat nabi saw yang mati syahid terbunuh, bila sahaja mereka lihat mayat tersebut yang mana darah merah masih segar keluar walaupun sudah lebih seribu tahun berlalu, Allahuakbar.


Inilah kisah yang ingin aku paparkan untuk renungan kita bersama. Nama orang dan tempat berlaku sengaja aku rahsiakan, tetapi ini adalah kisah benar yang berlaku pada bulan Jun, 2010 yang lepas.


Sekarang pihak Keretapi tanah Melayu sedang membina landasan keretapi laju dari Utara ke Kuala Lumpur yang dijangka siap pada tahun 2012 nanti, yang mana apabila ia beroperasi kelak, masa yang diambil untuk perjalanan sehala dari Alor setar ke Kuala Lumpur hanya 3 jam sahaja. Dalam membina landasan keretapi baru ini banyaklah tanah, rumah, kedai kepunyaan rakyat diambil dan dibayar pampasan yang berpatutan oleh kerajaan yang dipeesetujui bersama. Sistem landasan keretapi mana-mana negara pun agak pelik kerana apabila landasan yang dibina ini melalui sungai atau tasik, maka akan dibinakan jambatan, bila ia merentas banjaran atau gunung ia tidak akan melencong tetapi sebaliknya akan mengorek bukit atau gunung menjadi terowong. Pendek kata, apa sahaja yang ia jumpa dihadapannya, ia tidak akan melencong sebaliknya benda dihadapan itulah yang kena berubah. (macam orang dakwah juga, apa sahaja halangan datang.. jangan elak diri tapi terus maju macam k/api). Perkara yang sama juga berlaku apabila landasan baru ini merentasi satu kawasan surau dan tanah perkuburan. Kubur ini akan dipindahkan ke tempat yang baru. Untuk mengubah kubur ini mesti mendapat persetujuan Tuan Mufti dan dibawah pengawasan pihak Polis. Tarikh pemindahan kubur ini telah ditetapkan. Mufti mengarahkan untuk setiap kubur hanya seorang atau dua orang waris sahaja dibenarkan untuk mengangkat atau melihat jenazah yang akan dipindahkan. Seluruh kawasan di kelilingi dengan pembatas dan dikawal oleh anggota polis. Hanya orang berkenaan sahaja dibenarkan memasuki kawasan tanah perkuburan tersebut. Penggalian disaksikan oleh Tuan mufti dan beberapa pegawai agama lain serta Pegawai Polis.


Tersebut kisah seorang wanita yang mana kubur suaminya juga termasuk senarai yang dipindahkan. Suaminya meninggal dunia 3 tahun lepas akibat sakit barah hati. Dia tidak mempunyai waris yang terdekat dan dia telah memohon kepada mufti supaya warisnya diganti dengan sahabat baik suaminya, tetapi tidak dibenarkan oleh mufti. Wanita ini merayu lagi katanya sahabat suaminya ini memang baik dengan allahyarham semasa dia sihat atau sakit dan bila meninggal dunia, dialah juga yang mengurus jenazah suaminya. Mendengar rayuan ini, mufti membenarkannya. Kedua-dua mereka, allahyarham dan sahabatnya merupakan kawan baik aku juga.

Beginilah ceritanya, setelah kubur dikorek, alangkah terkejutnya sahabat aku ini bila melihat kain kafan yang menutup allahyarham masih elok, tidak reput walaupun sudah 3 tahun berlalu. Bila tiba masa untuk mengangkat jenazahnya, tuan mufti mengarahkan supaya sehelai kain baru dibalut lagi dan melarang supaya jangan dibuka wajahnya (ikut syariat). Setelah siap dibalut dan bila sahaja sahabat aku dan beberapa orang lagi mengangkat jenazahnya, alangkah terkejutnya dia, dipegangnya tangan, masih lagi rasa tangan tidak reput, dipegangnya punggung, masih rasa ketulan punggung dan tidak reput. Badannya juga masih badan biasa, sama saperti jenazah yang baru dikebumikan semalam sahaja. Sahabat aku masa itu merasa bagai nak jatuh kerana terkejut. Wanita ini apabila melihat keadaan suaminya yang sedemikian terus menangis dan menangis sehingga jatuh terduduk. Selepas selesai kerja pemindahan, tuan mufti bertanya kepada sahabat aku, siapakah arwah tersebut dan tambahnya lagi ini adalah tanda dia adalah ahli syurga. Dahulu semasa pengkebumian jenazahnya pun semua orang yang hadir mengatakan kuburnya mengeluarkan wangian yang harum. Selepas peristiwa ini, sahabatku berkata selama 2 hari dia tidak dapat tidur malam kerana teringat peristiwa tersebut.

Berbalik kepada kisah wanita ini, sahabat aku bertanya mengapa ia menangis, katanya: “Kakak menangis sebab menyesal dan rasa berdosa sebab dahulu semasa arwah masih hidup dan sihat, kakak selalu marah dan menghalang dia daripada keluar ikut dakwah tabligh, tapi dia keluar juga walaupun kakak marah.”


Allahyarham dahulu semasa hayatnya bekerja dalam satu jabatan kerajaan. Allahyarham di jabatan atau pejabatnya memanglah seorang yang dikenali di semua peringkat, dari ketua atasan sehinggalah pencuci lantai pejabat semua mengenalinya. Dia peramah, suka ketawa dan senyum dan menyapa kepada semua orang. Tetapi masa itu allahyarham masih tidak menumpukan kepada amal-amal agama. Sikapnya mula berubah apabila dia telah mula mengikuti dakwah tabligh 3 hari yang pertama kali. Dia telah mula mendekati dirinya pada Allah dan bertaubat nasuha. Semua perangai lamanya telah dibuang terus dalam hidupnya. Kehidupannya kini mula tenang dan dia telah belajar dan beramal dengan penuh tekun setiap perintah Allah swt mengikut sunnah nabi saw. Dia yakin, inilah satu usaha kenabian yang dapat merubah kehidupan seseorang kepada satu kehidupan beragama yang diredhai oleh Allah swt. Kemudian dia mengambil cuti tanpa gaji dan ikut keluar lagi 40 hari walau pun dalam keadaan isterinya marah dan tidak berapa suka dia keluar khuruj berdakwah. Selepas beberapa tahun berikutnya, dipohon pula cuti tanpa gaji selama 4 bulan dan diluluskan cutinya untuk keluar 4 bulan di India, Pakistan dan Bangladesh.

Setelah pulang dari khuruj 4 bulan, allahyarham telah menerima surat pemberhentian kerja oleh jabatannya dengan alasan yang tidak munasabah. Tetapi allahyarham redha dan pasrah dengan takdir Ilahi, dia tidak mengambil apa-apa tindakan undang-undang untuk membela diri. Allahyarham mencari rezeki, memelihara anak dan isterinya dengan memulakan perniagaan kecil-kecilan, berniaga air minuman dan jual kueh muih ditepi taman rumahnya. Usaha dakwah tidak ditinggalkanya, terus aktif membuat usaha di kampungnya setiap hari bersama sahabat baiknya tadi. Keadaan ini berlalu sehingga beberapa tahun, sehinggalah satu masa ketika allahyarham dan sahabat aku ini sedang minum teh tarik disebuah warung, ia disapa oleh seorang lelaki Cina. “Hai awak sudah jadi ustaz kah sekarang?” Dengan penuh kegembiraaan, allahyarham menyambut lelaki cina ini yang merupakan kawan baiknya dahulu. Mereka saling bertanya khabar dan setelah memberitahu hal yang sebenar bagaimana dia telah dipecat, kawan Cina berkata dia akan mengambil kes ini dan akan membawa ke mahkamah tanpa mengambil apa-apa bayaran upah kepada allahyarham. Kawannya ini dahulu bekerja sepejabat dengannya, tetapi sudah berhenti dan menjadi peguam. Masa itu jugalah kawan cina ini menghulurkan kepadanya duit sebanyak RM2000. Diringkaskan cerita, kesnya yang dibawa ke mahkamah telah dimenangi oleh allahyarham.Beliau telah mendapat bayaran balik beratus ribu ringgit oleh kerajaan dan kerja/ jawatannya pula disambungkan semula. Dengan wang tersebut, allahyarham telah mendaftar untuk mengerjakan fardhu haji bersama isterinya. Selang beberapa lama, Tabung Haji telah mengeluarkan surat yang mereka berdua akan berangkat ke Mekah pada tahun itu juga.

Kita merancang, Allah juga yang menentukan semuanya dan ketetapan Allah pasti akan berlaku sebagaimana kehendakNya. Sebelum berangkat ke Tanah Suci Mekah, allayarham telah diserang penyakit barah hati dan meninggal dunia. Semoga Allah mencucuri rahmatnya kepada allahyarham dan meletakkan dia bersama para syuhada dan solihin, amiin.

Kita yang hidup ini, masih belum tahu nasib kita bagaimana. Adakah akhir kalam kita dalam keadaan husnul khotimah? Oleh itu, marilah kita terus berusaha untuk memperbaiki diri dan menguatkan iman dan amal kita mengikut perintah Allah swt dengan cara ditunjuki oleh Nabi saw. ❞


Karguzari bersumber daripada Hj.Musa di caponenkolakedah.blogspot.com. Semoga kita dapat mengambil iktibar. Wallahu a'lam.
Baca lagi..

10 February 2011

Karguzari: Asbab ikram/ adab makan, Allah beri hidayah

Karguzari(laporan) seorang rakan seusaha di Ireland, Bro A, memeluk Islam setelah makan sepinggan dan disuapkan makanan kepadanya. Bro A pernah berkhidmat dengan tentera Israel dan ayahnya merupakan seorang missionaris Kristian. Karguzari ini disampaikan oleh Amirhailmi setelah keluar khuruj bersama dengannya baru-baru ini di Tullamore, bandar Ireland. Diselitkan, karguzari ringkas.



Catatan santai Amirhulaimi;


"Amer sab stop kereta kat tesco dan minta ambo (saya) dan seorang Bro ni untuk beli makanan untuk makan pagi esok kat tempat tasykil. Masa tengah beli barang, ambo terpandang tatu yang seakan-akan lambang salib pada ibu jari Bro tu, tepatnya bawah metacarpophalangeal joint dia. hehe. Biasalah kan, reaksi bila terpandang muslim bertatu ni, macam2 persoalan timbul pada benak fikiran. Tapi ambo segan nak tanya, takut2 menyinggung perasaan dia. So, ambo kuburkan saje persoalan2 yang bermain di otak, mudah2han dapat penjelasannya nanti...

Pagi esoknya, setelah solat subuh, bayan dan mesyuarat, kami bersarapan pagi bersama. Sambil2 makan, kami borak2 pasal bahasa. (macam mana persoalan bahasa ni timbul tak ingat plak). Tengah2 sembang2, Bro tadi bagitau, yang dia boleh cakap 5 bahasa. Wow, menarik! jarang orang dapat speak banyak bahasa ni. Dan lebih menambahkan lagi perisa kejutan itu, dia boleh berbahasa hebrew (bahasa kat Israel). So dengan pantas ambo tanya 'How u get to know Hebrew?''

Lalu dia membuka ceritanya... katanya dulu dia pernah berkhidmat dalam tentera Israel. sekali lagi wow!!! Memang mengujakan dan menghairankan! Kami tanyalah, macam mana Israel boleh ambil orang Islam jadi tentera dia? Katanya masa tu dia bukan Islam. Maka terjawablah persoalan mula2 tadi, rupa2nya dia revert, mungkin tatu tu dia buat masa bukan Islam dulu. Ambo mintak dia cerita pengalaman jadi tentera Israel...

Kata dia, dulu masa remaja, dia ni kiranya budak jahat la.. Lalu ayah dia yang kerja kat kedutaan Israel paksa dia masuk tentera, untuk mendisiplinkan dirinya yang nakal itu. Masa tu lah dia belajar Hebrew. Dan.. masa tu jugaklah dia kata, dia sangat sangat membenci Islam dan orang2 Islam. Sambil tersenyum, katanya dia ingat lagi masa tu, ada rakan tenteranya yang 'baik hati' jadi supplier kaset player untuk sape2 yang tak suke dengar azan. Masa tu dia ditugaskan berkawal di Dome of Rock, dekat masjid Al-Aqsa tu. Jadi azan adalah antara benda yang wajib dia dengar tiap2 hari. Jadi sebab dia punya benci dengan Islam, bunyi je azan, dia sumbat la kaset player kat telinga.

Jadi, macam mana Bro ni boleh masuk Islam?? Part ni yang menarik dan menyentuh hati ambo. Katanya, lepas berhijrah ke Ireland, dia tinggal dengan dua orang Islam. Satu hafiz Quran dan seorang lagi karkun lama. Masa tinggal dengan diorang, dua2 ni pernah bagi pelempang kat muka dia! sebab?? sebabnya dia selalu mengutuk dan mempermainkan Islam dan penganutnya. Lepas kena pelempang dengan dua orang ni, dia mula terfikir, kenapa lah mereka ini begitu protective terhadap agama mereka. Katanya memang lama dia pikir pasal benda ni.

Satu hari, masa dia tengah makan, si karkun tu duduk depan dia dan makan satu pinggan dengan dia. Katanya, bukan setakat dia(karkun) tak kisah kongsi pinggan, malah dia suapkan makanan kepada Bro tu. Bro tu bagitau, masa tu lah hati dia cukup tersentuh! Katanya, seumur hidup, itulah kali pertama dia berkongsi pinggan. Bahkan dengan mak ayah dia pun tak pernah. Katanya, dia pun tak tau kenapa benda sekecil itu begitu menyentuh hati dia sehingga dia jatuh cinta pada Islam. Asbab itulah dia memeluk Islam dan katanya, sampai sekarang dia praktikkan makan berjemaah dalam satu pinggan, terutama dengan isterinya. Katanya, sunnah ini nampak kecil, tapi asbab inilah dia memeluk Islam.. MasyaAllah..

Memeluk Islam menyebabkan dia mengalami ujian besar kerana... ayahnya adalah seorang missionary kristian. Bahkan ayahnya membuka dan memiliki sebuah gereja. Selepas memeluk Islam, dia dihalau keluar dari rumah, dan segala biaya hidupnya dihentikan oleh kedua orang tuanya. Sampai sekarang, mereka msih belum menerimannya. Mujurlah bro karkun yang bawa dia masuk Islam tu jaga dia baik2, kata Bro A. Katanya, nikmat iman dan Islam adalah anugerah terbesar Allah pada dirinya. Dia sentiasa memohon kepada Allah agar ditetapkan hati dalam iman dan Islam, kerana katanya, kadang2 banyak ujian yang hampir2 menyebakan dia kembali keluar dari Islam. Kita sama2 doakan untuk beliau dan diri kita sendiri semoga Allah matikan kita dalam iman dan Islam, serta bersih dari segala dosa. Don't forget to spend your time for the deen of Allah!! Chow."

Semoga Allah memberikan hidayah Islam kepada ayahnya dan juga kepada seluruh orang bukan Islam.


Sumber karguzari dari blog Amirhulaimi di bicarajariku.blogspot.com



Karguzari ringkas: Di akhir tahun lepas (Dis 2010), satu jemaah 40 hari dari negeri Kelantan dibentuk dan dihantar ke Sandakan. Salah seorang jemaah menceritakan karguzari hidayah Islam yang Allah beri kepada tentera-tentera Israel berserta keluarga-keluarga mereka. Karguzari ini daripada rakan seusaha di Singapura. Sama ada ianya daripada jemaah Israel/Palestin yang khuruj ke Singapura atau sebaliknya, tidaklah saya ingat. Kisahnya bermula apabila beberapa tentera Israel membuat rondaan dan cuba merobohkan sebuah rumah Islam di Palestin. Mereka tidak dapat merobohkan rumah terbabit walau cuba sedaya upaya dan pelbagai cara. Akhirnya, mereka mengetahui  bahawa di dalam rumah terbabit beberapa orang (ahli rumah) sedang membaca taklim. Dengan kehendak dan kasih sayang Allah s.w.t, Allah memberi hidayah Islam kepada tentera-tentera tersebut dan mereka mengajak pula ahli keluarga mereka untuk memeluk agama Islam. Oleh kerana karguzari ini bukan melalui sumber prima/ utama, seeloknya kita tidak menghadam karguzari ini sepenuhnya melainkan ada di kalangan rakan seusaha yang lain mengesahkan karguzari ini. Setakat ini, penulis blog mendengar karguzari ini dari dua sumber yang berlainan.


Khuatir ada yang salah faham berkenaan hukum tatu yang sukar ditanggalkan setelah memeluk agama Islam/ bertaubat, boleh rujuk kepada sumber-sumber bermanfaat di internet.


Wallahu a'lam.
Baca lagi..
 

Karguzari Dakwah: Usaha atas Iman, tema asal Empty Canvas. Makhluk dicipta, tidak berdaya dan tidak kekal.