27 May 2010

Random Hadith : Pasang Hadis Secara Rawak di Blog

Alhamdulillah, satu perkongsian bagaimana memaparkan hadis secara rawak di blog/ web dengan hanya copy-paste kod html. Sebahagian besar hadis diambil daripada terjemahan kitab Muntakhab Ahadith karangan Maulana Muhammad Yusuf Kandhlawi dan sedikit hadis daripada terjemahan kitab Riyadhus Salihin, Imam Nawawi.




Sekurang-kurangnya 295 hadis akan dipaparkan secara rawak; mengandungi hadis-hadis berkenaan iman, sembahyang fardhu, ilmu, kelebihan Al-Qur'an, kelebihan zikir, doa, akhlak, ikhlas, dakwah dan lain-lain hadis fadhilat/ kelebihan. Kandungan hadis yang akan dipaparkan boleh rujuk di Hadith. Widget hadis ini untuk tahapan 'awam', mengambil manfaat dari terjemahan kitab sahaja.

Contoh boleh dilihat di sidebar blog ini. Random hadith di sidebar blog ini ada hadith yang panjang, tidak dimasukkan dalam widget ini. Kelebihan insya'Allah;

[1] Ganjaran daripada Allah dengan beramal dan menyampaikan.
[2] Mudah pasang hanya copy-paste.
[3] Mudah edit kod html.
[4] Tidak menggunakan aplikasi flash yang mem'berat'kan blog.


Cara memasang widget


1. Copy kod html ini dan letakkan di blog/ web.



Turutan bagi pengguna blogspot; Design > Page Elements > Add gadget > HTML/ Javascript.

2. Di akhir widget ada pautan ke post ini bertujuan sebaran umum. Remove pautan di bahagian akhir kod html jika tidak ingin memaparkannya.



Ubah suai paparan


 rujuk 1: gambar bahagian bawah kod html


Dengan merujuk kepada gambar di atas sebagai contoh;

1. Tukar warna font:  #585858 adalah kod warna asal. Tukarkan kod warna yang sesuai. Kod warna rujuk disini Kod Warna

2. Tukar saiz font:  Saiz tulisan asal ialah 12px. Boleh tukarkan saiz ini mengikut kesesuaian (10px-15px).

3. Tukar jenis font:  Tulisan asal menggunakan arial. Boleh tukarkan kepada: helvetica, trebuchet, georgia, verdana.

4. Tukar paparan:  align asal ialah left. Tukarkan kepada center atau right untuk mengubah paparan.



Jika ada apa-apa pertanyaan, sila tinggalkan di ruangan komen. Akan membantu sedaya mungkin.

Semoga Allah beri manfaat kepada semuanya, diberiNya taufik dan kekuatan untuk mengamalkannya. Dijauhkan azab tidak beramal dengan ilmu yang diketahui. Do'a khusus kepada 'pengkoding' HtmlBasix, Semoga Allah berikan dia hidayat dan dijadikannya sebagai anak-anak kunci hidayah kepada yang lain. Amin Ya Rabbal Èalamin.
komen
10 komen

10 komen:

مسافر_اسلام said...

Salam.
ana tak dapat HTML nya. Boleh tuan send pada ana. InsyaAllah

karkuzaridakwahiman said...

@مسافر_اسلام

Dah upload di Mediafire. Buka guna notepad. InsyaAllah.

Nurul Afifah said...

saya gunakan widget ini. terima kasih :)

karguzaridakwahiman said...

@Nurul Afifah

monggo...

dean said...

Mohon buatkn utk versi android... jzkllah

karguzaridakwahiman said...

@dean

http://www.appsgeyser.com/getwidget/RMHFA , insyaAllah

Musafir said...

Terima kasih Tuan. Moga Allah balas dengan kebaikan. Amin.

karguzaridakwahiman said...

@Musafir

sama2 tuan.

Noor Maizan said...

Saya guna ya.
Syukran.

bpk muliadi said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


 

Karguzari Dakwah: Usaha atas Iman, tema asal Empty Canvas. Makhluk dicipta, tidak berdaya dan tidak kekal.